20 kwietnia 2024
Co to jest reklama informacyjna?

Co to jest reklama informacyjna?

Co to jest reklama informacyjna? Współcześnie reklama jest to zdecydowanie bardziej skomplikowane zagadnienie niż jeszcze dziesięć, dwadzieścia czy trzydzieści lat temu. Właściwie można powiedzieć, że im dłużej mamy do czynienia z reklamą, tym więcej wiemy na jej temat. Tym bardziej reklama jest tematem bardziej złożonym, warto więc przyjrzeć się temu tematowi.

Jak dzielimy reklamy?

Reklamy możemy podzielić oczywiście pod kątem różnych kategorii. Do jednej z najważniejszych możemy zaliczyć intencje reklamodawcy, czyli to, jaki efekt reklamodawca chce osiągnąć, stosując daną reklamę. Pod tym kątem dzielimy reklamy na trzy kategorie. Pierwszą kategorią jest reklama informacyjna, drugą kategorią jest reklama nakłaniająca, natomiast trzecia kategoria, jest to reklama przypominająca.

Oczywiście reklamę możemy dzielić inaczej, na przykład pod kątem tego, jakich mediów używamy lub za pomocą jakich środków reklama jest wysyłana do odbiorcy. Mamy na przykład tutaj możliwość podziału reklamy na reklamę internetową, telewizyjną, czy na reklamy świetlne wyświetlane na budynkach. Inną metodą podziału, może być to, na jakie zmysły oddziałuje, czyli możemy podzielić reklamy na reklamy wizualne i dźwiękowe, a w niektórych przypadkach również takie, które oddziałują na zmysł zapachu lub dotyku.

Czym jest reklama informacyjna, nakłaniająca i przypominająca?

Co to jest reklama informacyjna?
Co to jest reklama informacyjna?

Jak już wspomnieliśmy trzy najważniejsze typy reklam to reklama informacyjna, nakłaniająca oraz przypominająca. Reklama informacyjna jest to najczęściej reklama, która jest wypuszczona na początku każdej kampanii reklamowej. Jeżeli na rynek wprowadzamy jakiś nowy produkt lub usługę, ewentualnie jeśli na rynku pojawia się nowy producent lub usługodawca, musimy zastosować masową reklamę informacyjną. Celem reklamy informacyjnej jest właśnie informowanie o nowych produktach, usługach lub miejscach, w których te usługi bądź towary możemy nabyć. Na przykład kasetony reklamowe informujące o tym, że będzie otwarta nowa galeria, są właśnie typowym przykładem reklamy informacyjnej.

Reklama nakłaniająca ma na celu nakłonienie nas do zakupów, konkretnych produktów, usług lub odwiedzenie konkretnych miejsc, w których te usługi lub towary będziemy nabywać. Jedną z częściej wykorzystywanych form reklamy nakłaniającej, jest tak zwana reklama porównawcza, która porównuje reklamowany produkt, z produktem gorszej jakości, co ma na celu nakłonienie nas, abyśmy kupili produkt reklamowany.

Trzecią kategorią jest reklama przypominająca. Reklama taka ma na celu przypomnienie nam już istniejących oraz już wcześniej reklamowanych produktów, oraz usług. Bardzo często można wspominać o tych produktach, w trakcie reklam mówiących o różnego rodzaju promocjach lub okazjach.

Czy tematem reklamy w ogóle powinniśmy się interesować?

Bardzo często pojawia się pytanie, czy w ogóle powinniśmy przejmować się tematyką reklamy? Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że temat ten w rzeczywistości dotyczy niemal każdej osoby na świecie. Nie dotyczy on tylko i wyłącznie osób, które prowadzą jakąś działalność gospodarczą, czy na przykład osób, które zamierzają kupić jakiś produkt i aktualnie są w fazie podejmowania decyzji. Tak naprawdę reklamą jesteśmy otoczeni obecnie w zasadzie zawsze i wszędzie. Jeżeli mamy komputer lub smartfona, możemy być na 100% pewni, że w tych urządzeniach będą wyświetlały się nam reklamy. Jeśli słuchamy radia, oglądamy telewizję lub czytamy gazety, reklamy są z nami cały czas. Produkcja reklam cały czas przyspiesza.

Dobre oblicze reklamy

Obecnie reklamy są dość mocno spersonalizowane i prawda jest taka, że często reklamodawcy wiedzą o tym, że na przykład zamierzamy kupić jakiś dany produkt. Tego typu sytuacja jest dla nas w zasadzie korzystna, ponieważ zanim jeszcze zaczniemy na przykład wyszukiwać w internecie różnego rodzaju interesujących nas produktów, to najprawdopodobniej dostaniemy już wcześniej różnego rodzaju reklamy ofertowe, związane z tego typu przedmiotami. Oczywiście istnieje pewne ryzyko, że masz wybór może zostać ograniczony, ale dzieje się tak tylko i wyłącznie wówczas, jeżeli zdecydujemy się na ograniczenie naszego wyboru do proponowanych ofert.

Gorsze oblicze reklamy

Gorsze oblicze reklamy nie jest dla nas zbyt korzystne. Na podstawie różnego rodzaju badań psychologicznych udowodniono, że człowiek, który jest wystarczająco długo “atakowany” niektórymi treściami, staje się podatny na sugestie oraz manipulacje. Może dojść do takiej sytuacji, że zastanawiając się nad tym, czy kupno danego przedmiotu jest nam w ogóle potrzebne, kupimy produkt drogi i tak naprawdę nam niepotrzebny głównie dlatego, że zostaną nam podsunięte takie treści i informację z sieci, które potwierdzą sensowność takiej decyzji. Jest to oczywiście działanie niemoralne, ale obecnie targetowanie klientów to powszechny proceder. Trzeba jednak powiedzieć, że cała wina nie leży tylko i wyłącznie po stronie firm reklamowych oraz finansujących je producentów. Targetowanie jest tym bardziej skuteczne, im więcej sami udzielimy informacji o osobie, na przykład poprzez media społecznościowe.