20 kwietnia 2024
Jak wygląda dobry kurs podologiczny?

Jak wygląda dobry kurs podologiczny?

Jak wygląda dobry kurs podologiczny? Coraz więcej osób interesuje się zawodem podologa, co przekłada się także na dostępność kursów oraz kierunków studiów podejmujących tę tematykę. Niestety w Polsce nie jest jeszcze to zawód, który ma pozycję taką, jak w krajach zachodnich. U nas jest często łączony bardziej z kosmetologią niż medycyną. Wprawdzie podolog nie ma uprawnień medycznych, jednak na coraz większej ilości uczelni tego typu adepci nabywają wiedzę właśnie z tego zakresu. 

Najwięcej osób nadal zdobywa wiedzę na różnego rodzaju szkoleniach i kursach, których dużą część zajmują nie tylko zajęcia teoretyczne, ale również praktyczne. Pod okiem doświadczonych specjalistów można nabyć wiedzę i umiejętności wykonywania konkretnych zabiegów podologicznych oraz obsługi urządzeń i narzędzi niezbędnych w pracy na co dzień. Wiele osób zaczyna od praktyki w salonach kosmetycznych, by w końcu otworzyć własną działalność podologiczną.

Jak wygląda dobry kurs podologiczny? Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwania go i jakie rekomendacje powinny być w oczach kursanta najcenniejsze?

Dobry kurs podologiczny – najważniejsze kwestie

Jak wygląda dobry kurs podologiczny?
Jak wygląda dobry kurs podologiczny?

Zanim przejdziemy do opisu kursów oraz ich różnorodnych elementów, warto wspomnieć na początku, jakie ogólne cechy powinien mieć taki kurs. Osoby, które jeszcze nie miały z podologią do czynienia, znajdą w sieci wiele ofert, zatem zorientowanie się w ich gąszczu może być trudne. Na co zatem zwrócić uwagę?

Po pierwsze – rekomendacja Polskiego Towarzystwa Podologicznego. Działa ono niezarobkowo i jest oficjalnie zarejestrowane. Dąży do tego, by zawód podologa został w Polsce oficjalnie uznany. Jeżeli kurs ma rekomendację Towarzystwa, można mieć pewność, że dotyczy faktycznie podologii, ponieważ jest to zrzeszenie, które ma na celu również wspieranie rozwoju naukowego środowisk związanych z tą dziedziną.

Kolejna kwestia to prowadzenie zajęć przez doświadczoną kadrę. Warto dowiedzieć się, jakie kursy dana osoba ukończyła i gdzie zdobywała doświadczenie w pracy. 

Czy po ukończeniu kursu otrzymamy certyfikat? Choć może wydawać się, że to tylko papierek, taki certyfikat jest potwierdzeniem uzyskania konkretnych umiejętności oraz wiedzy. Prowadząc własny gabinet podologiczny, warto takie certyfikaty wyeksponować, gdyż w oczach pacjenta podwyższają autorytet specjalisty. 

Czy jest opcja indywidualnych konsultacji? Jest to szczególnie ważne, gdy zmagamy się z jakimś problemem lub potrzebujemy w praktyce przećwiczyć przeprowadzanie konkretnego zabiegu. Tutaj niewątpliwie przewagę mają kursy 1:1, gdzie jest się jedynym uczniem. To szczególnie cenne, jeżeli jest to kurs ukierunkowany na bardzo konkretny temat lub zabieg. Przy tych podstawowych, z ogólnej wiedzy, nie ma potrzeby korzystania z kursu indywidualnego, tym bardziej, że jest on o wiele droższy. 

Współpraca z gabinetami podologii. To na początku może nie wydawać się tak istotne, jeżeli jednak uczelnia lub organizator kursu współpracuje ze specjalistami lub konkretnymi gabinetami, otrzymuje się okazję nabycia praktycznych umiejętności oraz bezpośredniego podglądania pracy podologa. To szczególnie ważne dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z podologią i potrzebują odbyć praktyki w gabinecie podologicznym lub kosmetycznym, świadczącym takie usługi. 

Cena nie powinna być jednym z głównych kryteriów wyboru kursu. Za specjalistyczną wiedzę warto zapłacić nawet dużą kwotę, o ile kurs jest prowadzony przez osobę doświadczoną i wykwalifikowaną. Szkolenia 1:1 są droższe, jednak nieocenione w przypadku chęci zdobycia bardzo precyzyjnych umiejętności i rozwijania się w zawodzie podologa.

Kto może zapisać się na kurs podologiczny?

Warto doprecyzować, że obecnie dostępne są nie tylko kursy, ale też kierunki studiów (np. na Uniwersytecie Jagiellońskim). Kto może podjąć naukę? Czy wymagane jest wcześniejsze doświadczenie np. w kosmetologii? Czy trzeba mieć już jakąś bazę wiedzy, którą będzie się rozwijać? Odpowiadając krótko – nie. Szkolić się w zakresie podologii może każda osoba, która jest zainteresowana tą dziedziną. Można rozpoczynać naukę od tzw. zera, ale też rozwijać swoją wiedzę. Tak robią np. kosmetyczki, które pragną rozszerzyć wachlarz swoich usług.

Wchodząc jednak w szczegóły, można zauważyć, że czasem spotyka się wymogi odnośnie uprzednio zdobytego wykształcenia. Tak jest jednak głównie na poziomie akademickim. Na przykład na wspomnianym Uniwersytecie Jagiellońskim, aby podjąć studia podyblomowe na kierunku podologicznym, trzeba mieć ukończone studia licencjackie np. na kosmetologii, na ratownictwie medycznym lub inżynierii biomedycznej. Z kolei osoby, które posiadają już tytuł magistra, powinny przedstawić dyplom np. z diabetyki, pielęgniarstwa lub kosmetologii. Jest to jednak cechą charakterystyczną uczelni wyższych, które kładą nacisk na pracę naukową. Z kolei na kursach podologicznych nie znajdujemy tak wysokich wymagań. Prowadzone są w sposób taki, by mogły w nich uczestniczyć osoby, które nie miały jeszcze styczności z żadną z powyżej wymienionych dziedzin. 

Wymóg, z którym spotkamy się na większości kursów, jest ukończenie 18 roku życia przed przystąpieniem do zajęć. Nie trzeba zatem mieć ukończonej szkoły ponadpodstawowej lub zdanej matury. Jeżeli zatem dana osoba jest zainteresowana rozwijaniem się w zakresie podologii oraz zdobywaniem wiedzy o tej tematyce, nie ma przed nią żadnych przeszkód i wymogów formalnych. Po ukończeniu pełnego kursu może ona podjąć pracę podologa lub nawet otworzyć własny gabinet.

Jak wygląda dobry kurs podologiczny – kursy indywidualne

Oprócz kursów grupowych lub studiów podyplomowych można znaleźć kursy i szkolenia przeprowadzane 1:1, np. w Kerpro. Czy warto korzystać z tego sposobu zdobywania wiedzy, tym bardziej, że są one droższe w porównaniu z tymi grupowymi?

Ogólnie rzecz biorąc, osoby, które jeszcze są laikami w świecie podologicznym i nie mają żadnej wiedzy ani doświadczenia, powinny zacząć od udziału w podstawowym kursie grupowym. Na tym etapie konieczne jest zebranie podstawowej wiedzy na temat chorób stóp, sposobów ich leczenia oraz na temat zabiegów kosmetycznych. Istotna jest również wiedza dotycząca współpracy z pacjentem oraz edukacji w zakresie zapobiegania chorobom.

Z kolei osoby, które tę wiedzę już mają oraz posiadają pewne doświadczenie w zawodzie podologa lub kosmetyczki, mogą wiele zyskać na szkoleniu 1:1 ze specjalistą. Jest to okazja do tego, by nauczyć się nowej techniki, podszkolenia umiejętności oraz rozwiania wątpliwości, które czasem pojawiają się podczas pracy. Szkolenie może być przygotowane na podstawie wywiadu przeprowadzonego z kursantem i określeniu, jakiej wiedzy i umiejętności on potrzebuje. Osoba prowadząca szkolenie nie tylko przekazuje wiedzę teoretyczną. Pokazuje też w praktyce, jak korzysta się z określonych narzędzi oraz obserwuje pracę kursanta i jest w stanie na bieżąco go korygować i wyjaśniać kolejne kroki. 

Jest wiele konkretnych zagadnień, które warto poruszyć na kursie indywidualnym oraz zdobyć określone umiejętności. Można tu wymienić chociażby szkolenie z pracy z kostką Arkady, ortonyksji, sposobów na rekonstruowanie płytki paznokcia bądź pracy z osobą ze stopą cukrzycową

Polecamy:

frez do skórek

autoklaw ceny

frez diamentowy

Podologia – zakres wiedzy

Osoba podejmująca pracę podologa powinna mieć podstawową wiedzę oraz umiejętności, by móc wykonywać zabiegi w gabinecie kosmetycznym lub podologicznym. W miarę zdobywania doświadczenia może uczęszczać na coraz bardziej zaawansowane kursy lub szkolenia indywidualne. Poza tym na rynku stale pojawiają się nowe preparaty oraz praktyczne urządzenia, które usprawniają pracę specjalisty. Podolog powinien zatem być na bieżąco w nowinkami w branży.

Poza tym warto pamiętać, że podolog w swojej pracy sięga do wiedzy z kilku dziedzin: chirurgii, dermatologii, diabetologii oraz ortopedii. Dlatego jest to zawód, w którym można stale się rozwijać, pogłębiając wiedzę i szukając nowych rozwiązań dla problemów pacjentów. Można również specjalizować się w konkretnych dziedzinach i np. kierować swoją ofertę tylko do sportowców.